Teaching photography in educational journalism documents through archaeological discourse analysis

DOI:

https://doi.org/10.46952/rebej.v10i27.393

Keywords:

fotografia, fotojornalismo, ensino, diretrizes, Foucault, arqueologia, discurso

Abstract

This work presents an example of the Archaeological Derivation Tree tool as a way to visually systematize the path taken by the researcher who walks through the Archaeological Discourse Analysis (Foucault, 2005). This methodological strategy also contributes to the visualization of the bundles of relationships between the analyzed speeches, strengthening the possibility of using this methodology for studies in the field of communication and journalism. The exemplification is based on the documents that make up the ongoing doctoral research that aims to elucidate the discursive status of teaching photography in journalism courses in Brazil.

 

References

ALCANTARA, Marcos Angelus Miranda de; CARLOS, Erenildo João. Análise Arqueológica do Discurso: uma alternativa de investigação na educação de jovens e adultos (EJA). In: Intersecções: Revista de Estudos sobre Práticas Discursivas e Textuais, 11. ed., ano 6., n. 3., p. 59-75, nov., 2013.

ANTONIOLI, Maria Elisabete. Ensino de Jornalismo e Legislação Educacional. São Paulo: L’Editora, 2006.

BRASIL, Câmara dos Deputados. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES no 39/2013. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Jornalismo. Disponí-vel em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13063-pces039-13-pdf&category_slug=maio-2013-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 5 ago. 2018.

BRASIL. Decreto-lei nº 972, de 17 de outubro de 1969. Dispõe sobre o exercício da pro-fissão de jornalista. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del0972.htm>. Acesso em: XX jun 2019.

BRASIL. Decreto do Conselho de Ministros nº 1.177, de 12 de junho de 1962. Aprova o Regulamento sobre o registro de Jornalista Profissional. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decmin/1960-1969/decretodoconselhodeministros-1177-12-junho-1962-353211-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 13 jun. 2020.

CARLOS, Erenildo João. Achados sobre a noção arqueológica do discurso em Foucault. Revista Dialectus. ano 4, n. 11. ago.-dez. p. 176-191, 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.ufc.br/dialectus/article/view/31008>. Acesso em: 20 dez. 2019.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

UEPB, Universidade Estadual da Paraíba. Manual de normatização do Trabalho de Con-clusão de Curso - TCC do Curso de Comunicação Social. Organizadores: Cássia Lobão Assis, Goretti Maria Sampaio de Freitas, Luiz Custódio da Silva, Maria de Fática Cavalcante Luna, Maria Salete Vidal da Silva, Robéria Nádia Araújo Nascimento. Universidade Estadu-al da Paraíba: Campina Grande: EDUEPB, 2011.

UEPB, Universidade Estadual da Paraíba. Projeto Pedagógico de Curso PPC: Jornalismo (Bacharelado). Universidade Estadual da Paraíba, CCSA; Núcleo Docente Estruturante. Campina Grande: EDUEPB, 2016.

UNESCO. Modelo curricular da UNESCO para o ensino do jornalismo. Paris: UNESCO, 2007. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151209_por>. Acesso em: XX out. 2018.

UNINASSAU. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Comunicação Social – Jornalismo. Distribuição Interna, 2017a.

UNINASSAU. Manual de Normatização dos Trabalhos de Conclusão de Curso em Jorna-lismo da Faculdade Uninassau. Distribuição Interna, 2017b.

Published

2021-03-21

How to Cite

Teaching photography in educational journalism documents through archaeological discourse analysis. (2021). Revista Brasileira De Ensino De Jornalismo, 10(27), 19–35. https://doi.org/10.46952/rebej.v10i27.393

Issue

Section

Artigos